Du kender sikkert én person der er spejder, eller måske én der tidligere har været. Men spørger man ind til hvad det vil sige at være spejder, så er der mange svar.
Spejderbevægelsen er opbygget om nogle hovedområder der skal være med til at opbygge og træne værdier, kunnen og viden med:
- Mulighed for nogle eventyrlige oplevelser, og spændende aktiviteter.
- Et godt kammeratskab, og venskab omkring dig.
- Lære om livet i naturen, og det at værne om den.
- Træning af dine sanser.
- Samfundet omkring dig, og kirken.
Du lærer f.eks. om natur, Førstehjælp, samfund, ansvar og respekt af andres meninger og holdninger, mv. Vores spejderarbejde er tilpasset de enkelte klassetrin, så aktiviteterne passer til børnenes niveau.
Arbejdet har et træningssystem der jævnligt fornys til at repræsentere den tid som organisationen er en del af. Hos KFUM – Spejderne dækker det over følgende områder:
- Samfund
- Kirke
- Spejderfællesskab
- Klar dig selv
- Naturen
- Iagttagelse
- Orientering
- Pionering
- Lejrliv
Hver for sig, danner de rammen for spændende oplevelser, der sammen med et godt kammeratskab udgør ”spejderlivet”. Vi lære mens vi leger, og begrebet ”Learning-by-doing” er næsten ensbetydende med spejderarbejdet.
Der oplæres til demokratisk medbestemmelse og man indgår i den enhed man er i, med medbestemmelse på de aktiviteter man arbejder med. Dette kan f.eks. foregå ved fællesmøder i enheden.
I spejderbevægelsen arbejder man med at ældre børn er med til at lede de yngre. Man er derfor opdelt i mindre hold (bander eller patruljer), hvor dem der udviser størst ansvarlighed, ofte bliver udnævnt til bande/patruljeleder eller -assistent.
Du kan derfor ikke læse dig til hvad spejder er – du skal prøve det på egen krop. Vi opfordre derfor til at du kigger ned på nogle af vores spejdermøder, for at se om det er noget for dig.